Srdce vladaře (pohádka)

Žil byl mocný vladař. Jmenoval se TULIKULA a v den zimního slunovratu, kdy je noc nejdelší se králi narodila trojčata. Do království tří jezer zasáhlo velké štěstí, neboť mělo zajištěno pokračování svého rodu.

Uběhlo dalších třicet zimních slunovratů, TULIKULA zestárl a nastal čas vybrat nástupce. MARI, TARI i ZARI si byli podobní jako vejce vejci. Byli vzdělaní, hovořili několika jazyky a zdálo se, že každý z nich je schopen řídit mocnou říši.

A tak měl TULIKULA před sebou obtížný úkol, protože nevěděl komu ze svých synů předat království. Který z nich má ty nejlepší předpoklady pro ochranu a budování říše tří jezer. Zavolal si svého rádce a svěřil se mu s problémem.  

„Můj vladaři“ pravil rádce „ve tvém království jsou tři krásná jezera. Nech u každého z nich postavit třípatrový dům. Všechny domy musí být stejné a všechny musí být prázdné. Do tří pytlů odsypej stejně zlata. Až budou domy připravené, povolej své syny a každému z nich dej dům a pytel zlata a řekni jim, aby si dům zařídili dle svého vkusu a ten, který se ti bude nejvíce líbit, se stane tvým nástupcem.“  

TULIKULA se zaradoval a podrbal moudrého rádce po vousech. Uběhl rok a na březích tří jezer vyrostly tři domy. Král svolal všechny syny a pravil. „MARI, TARI I ZARI. Jste si podobní jako vejce vejci a já nevím kdo z vás má ty nejlepší předpoklady stát se vládcem království tří jezer. A proto jsem nechal postavit tři stejné domy, a je na vás jak je zařídíte. Králem se stane ten z vás, který si zařídí svůj dům nejlépe. Až nastane letní slunovrat, vyberu svého nástupce.“ Pak dal každému synu pytel zlata a klíč k domu.

Zamrzlá jezera roztála, stromy rozkvetly a nastalo léto. Král přijížděl k prvnímu jezeru a byl zvědav, jak si zařídil svůj dům MARI. Už z dálky viděl zlatou střechu.

„Vítej otče,“ poklekl syn a pak otevřel vrata domu. Místnosti byly vystřižené jako z palácového katalogu. Všude zlato a drahé kameny, hedvábné koberce na zemi i na stěnách a i dveře byly ze vzácného dřeva. TULIKULA pravil: „Synu zařídil jsi dům vskutku královsky, ale obávám se, že jsem ti zlata tolik nedal. Kde jsi vzal na všechnu tu nádheru peníze?“ „Můj králi“ pravil MARI „peníze jsem si vypůjčil u lichváře, a až se stanu králem, všechno splatím i s úroky.“

„Jsi marnotratník synu, utrácíš více, než máš a to pro žádné království není dobré. Žiješ na dluh a na přísliby a proto se nemůžeš stát vladařem.“

Pak odjel k druhému jezeru, kde na něj čekal syn TARI. „Vítej otče“ pravil a uklonil se, a když otevřel vrata domu zazněla líbezná hudba. Král žasl, nad spoustou hudebníků, krásných tanečnic, vzácných jídel a vína... „Pojď, otče a zasedni a pij a jez a bav se. Život je hostina! Všechno zlato jsem utratil jen pro tento jediný den.“  

„Ne můj milý synu, takovým způsobem nemůžeš vládnou a já ti nemohu svěřit své království.“ 

Smutný TULIKULA odjel ke třetímu jezeru, kde na něj čekal syn ZARI. Byla už noc, a když král vstoupil do domu, všude hořely svíce. Dům byl nezařízený a nebyla tam ani jediná židle, na kterou by si sedl.

„Můj synu, vždyť jsi nic neudělal, nemáš tu nic jen hořící pochodně. Děláš si ze starého otce legraci?“

ZARI promluvil: „Milovaný otče za první třetinu zlata, které jsi mi tak velkoryse dal, jsem nakoupil na trhu zrna obilí a zasel je. Ještě měsíc a mohu sklízet zlatavé obilí. Za peníze z prodeje zrn si zařídím první patro domu. Když vešli do druhého patra, ZARI pravil. „Za druhou třetinu zlata jsem založil nový rybník a nasadil do něj rybí potěr. Z utržených peněz za ryby si zařídím druhé patro.“

A když vešli do nejvyššího patra domu ZARI pravil: „Za poslední třetinu zlata, které jsi mi dal, jsem nechal postavit tavící pec na měď. Už Je připravená a zítra začneme odlévat. Za utržené peníze si zařídím nejvyšší patro, ale myslím si, že příjmy budou vyšší a tak plánuji vysadit stromy, keře a krásné byliny do mé budoucí zahrady... Jen škoda můj králi, že jsem tě zklamal a můj dům je nezařízený, ale kdybych tak měl ještě jeden rok …“

„Už dost, to mi stačilo!“ pravil král. „Můj milovaný synu, máš vizi a plán, ty jediný se můžeš stát mým nástupcem. MARI se zadlužil, má srdce marnotratníka, TARI vše prohýřil, má srdce bohéma. Ty máš srdce vladaře. “

Autor: Jakub Kouřil | pondělí 27.11.2023 12:23 | karma článku: 10,21 | přečteno: 202x
  • Další články autora

Jakub Kouřil

Cinkání

Nebus, který byl menší než kamínek do zapalovače, se řítil rychlostí supernovy z pravé části vesmíru...

13.4.2024 v 5:18 | Karma: 7,58 | Přečteno: 232x | Diskuse| Společnost

Jakub Kouřil

Talíř a myška

Kočka se otřela na stole o porcelánový talíř. Ten spadl a rozbil se. Jeden ze střepů se zakutálel až k překvapené myšce. V jeho středu se objevily oči a talíř promluvil.

2.4.2024 v 8:35 | Karma: 8,85 | Přečteno: 200x | Diskuse| Poezie a próza

Jakub Kouřil

O stromu a housence

„Jau, to bolí! Pane, mohl byste mě přestat jíst?“ zanaříkal strom. "Přestat papat? Vy jste se asi zbláznil!"

30.3.2024 v 12:44 | Karma: 10,30 | Přečteno: 219x | Diskuse| Společnost

Jakub Kouřil

Borovicový spor

Na malém kopečku rostly dvě borovice. Byly stejně vysoké i stejně staré. Jedna rostla na východní straně, druhá na západní.

27.3.2024 v 6:32 | Karma: 14,36 | Přečteno: 394x | Diskuse| Společnost

Jakub Kouřil

Reportáž ze Saudské Arábie

Z výšky deseti kilometrů jsem pozoroval tvář pouště, a zatímco jsem se kochal, přerušila mě letuška otázkou: „Quzi nebo Maklubu?“ vypadala jako z pohádky o Šeherezádě. Černé vlasy, tmavé oči, čokoládová pleť...

27.2.2024 v 13:11 | Karma: 18,99 | Přečteno: 515x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, i když pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 367
  • Celková karma 11,44
  • Průměrná čtenost 488x
BOHATSTVÍ NEMÁ STROP, TAK JAKO BÍDA NEMÁ SVÉ DNO.